Hoe maak je jouw dag mooier, leuker en beter?

Buro Lagom ondersteunt je graag en richt zich op de volgende thema’s:
Versterken van de stem van de cliënt via cliëntenraden
De inbreng van cliënten is zeer waardevol voor organisaties. Hoe richt je de beste zorg in? Wat vinden de cliënten er zelf van?
Vind je het als cliëntenraad soms lastig om de achterban te bereiken en de stem van de cliënten te vertegenwoordigen? Buro Lagom kan hierin ondersteunen. Vanuit specifieke thema’s die leven bij de cliënten(raden), zorgen wij voor een aanpak waarbij de organisatie bewust wordt van wat er speelt. We maken hierbij altijd gebruik van de talenten van cliënten, hun naasten en medewerkers. De stem van de cliënt wordt daarmee ook tijdens het proces naar bewustwording gehoord.
Buro Lagom heeft op initiatief van een cliëntenraad, een bewustwordingstraject “hoe gastvrij ben jij?” uitgevoerd in een zorgorganisatie. Het resultaat was dat alle betrokkenen zelf hebben ervaren hoe fijn het is om gastvrij ontvangen te worden en de ander welkom te heten. Daarnaast zijn cliënten in hun kracht gezet door een actieve bijdrage te leveren aan het veranderingstraject.
De medewerkers binnen teams meer betekenis geven
Samenwerken binnen de zorg is niet altijd makkelijk. Verschillende achtergronden en een diverse kijk op de zorg maken het soms ingewikkeld.
Buro Lagom ondersteunt teams om meer vanuit de visie en missie van de eigen organisatie te werken. Dit is de kapstok om het gesprek met elkaar te voeren en richting te geven aan de zorg. Medewerkers leren daardoor elkaars kijk op de zorg kennen en waarderen. Doordat de talenten van de individuele teamleden bekend worden en daadwerkelijk ingezet op de juiste momenten, voelen medewerkers zich gezien en gehoord.
Een voorbeeld van een werkvorm die we hierbij inzetten is de visie-bingo. Dit is een ludieke werkvorm waarbij medewerkers op een speelse manier leren de visie te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
Alle werkvormen van Buro Lagom zijn laagdrempelig en zorgen voor een veilige sfeer. We bedenken samen handvatten om als team verder te kunnen gaan.
De verhouding tussen cliënt, naasten en professional betekenisvol laten zijn.
Het realiseren van de juiste zorg is een afstemmingsproces tussen cliënten, hun naasten en de professionals. Verschillende belangen en emoties vragen in dit proces om zorgvuldigheid en sensitiviteit van een ieder. Uit ervaring weten we dat onze inspirerende werkvormen en de systeemgerichte aanpak er voor zorgen dat iedereen elkaar beter leert verstaan.
Buro Lagom gaat graag in gesprek met alle betrokkenen om de zorg weer goed op elkaar af te stemmen en kan ondersteunen bij het leggen van een stevige samenwerkingsbasis tussen cliënt, naasten en professional.
Dit kan wanneer de samenwerking om welke reden dan ook stagneert maar belangrijker is om preventief te kijken naar een goede samenwerking. Dit alles doen we door bemiddelingsgesprekken maar ook door op maat gemaakte workshops.
Lagom's klantproces
Eerste contact
Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag telefonisch of bij een lagomsessie met je in gesprek. Hierin bepalen we samen wat de belangrijkste thema's zijn.
Intake
Tijdens de intake stellen we verdiepende vragen om de context van de vraag helder te krijgen. We zijn benieuwd wie er betrokken is en welke resultaten wenselijk zijn.
Lagomplan
In het Lagomplan doen we een voorstel voor een proces om het gewenste resultaat te bereiken. Hierin stellen wij diverse inspirerende (werk)vormen en methoden voor die passend zijn bij de organisatie.
Evaluatie
Na het uitvoeren van het Lagomplan evalueren we samen de resultaten.